Savjetovalište za djecu, adolescente i obitelj nizom aktivnosti obilježilo Tjedan ADHD-a
Savjetovalište za djecu, adolescente i obitelj, POU Hrvatski dom Petrinja u listopadu posebnu pozornost posvećuje poremećaju pažnje i hiperaktivnosti, skraćeno ADHD (od engl. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) koji je jedan od najčešćih neurorazvojnih poremećaja dječje i adolescentne dobi.
ADHD je neurorazvojni poremećaj s izraženim simptomima nepažnje i/ili hiperaktivnosti-impulzivnosti koji ne odgovaraju razvojnom stupnju te klinički značajno negativno utječu na socijalno, školsko ili radno funkcioniranje.
Učestalost je od 3 do7% kod školske djece. Češći je kod dječaka nego djevojčica. Omjer je od 4:1 do 5:1. Prvi identifikacijski period je između 5 i 7 godine, a najčešće polaskom u školu.
Najčešći simptomi ADHD-a (DSM 5, 2014.) su :
Nepažnja:
Teškoće u održavanju pažnje u dugotrajnim zadacima
Nedovoljna ustrajnost u zadacima koji im nisu zanimljivi
Lutaju pogledom, ne prate izlaganje odgajatelja, učitelja ako ih se ne upozori
Lako ih je omesti vanjskim podražajima
Često ne prepisuju s ploče
Često griješe u prepisivanju (izostave znamenku, predznak, pomiješaju redove, preskoče redove)
Teško u pisanom tekstu uoče bitne činjenice, trebaju pomoć
Često gube stvari koje su neophodne za izvođenje zadataka ili aktivnosti (olovke,knjige…)
Zaboravni su
Hiperaktivnost:
Često se vrpolje rukama i nogama, meškolje se na sjedištu, pretjerano trče naokolo
Napuštaju mjesto u razredu /grupi ili u drugim situacijama u kojima se očekuje da su na mjestu
Često su bučni ili imaju teškoća prilikom uključivanja u aktivnosti slobodnog vremena koje se provode u tišini–previše pričaju
Pokazuju stalni uzorak prekomjerne motoričke aktivnosti koji se ne mijenja pod utjecajem socijalne okoline i zahtjeva
Impulzivnost:
Često odgovore prije nego što se završi pitanje, skloni su prebrzim i prečestim odgovorima
Često ne čekaju na red u grupi i igrama
Često ometaju ili prekidaju ostale (igra ili razgovor)
Često pretjerano govore bez obzira na socijalne zahtjeve
Teško prekidaju aktivnost koja je u tijeku
Teško odgađaju ispunjavanje želje ili potrebe
Teško se odupiru trenutnom iskušenju
Imaju nisku toleranciju na frustraciju
Savjetovalište je različitim aktivnostima od 12. do 18. listopada, obilježio Tjedan ADHD-a.
Prvi segment aktivnosti odnosio se na senzibilizaciju i psihoedukaciju javnosti na pojavnost, simptome i mogućnosti tretmana ADHD-a putem gostovanja u radio emisijama. Konkretno u emisiji „Dijagnoza“ Petrinjskog radija te u emisiji radio Quirinusa.
Drugi segment je obuhvaćao tretman i terapijsku pomoć djeci i mladima s ADHD-om, kao i pridruženim poremećajima i smetnjama. U suradnji s Društvom Naša djeca Sisak pružene su usluge terapije Play Atention tretmanom te terapijskom psom (Animal-assisted intervention i Animal-assisted therapy). Program su proveli psiholog Armin Hadžić, voditelj Savjetovališta i Dora Petrac, voditeljica programa Društva Naša djeca Sisak. Oboje su dodatno educirani za terapijski rad s Play Attention-om i rad s terapijskim psima. Navedeni programi bili su besplatni za sve korisnike. Tijekom Tjedna ADHD-a u Savjetovalištu je pruženo 14 tretmana Play Attention-om te 10 tretmana terapijskim psom.
Treći segment se sastojao od tretmana metodama opuštanja, vizualizacije, terapije pokretom i verbalnih samoinstrukcija koje su se pokazale uspješnim u smanjenju simptoma ADHD-a i pridruženih poremećaja. Prof. Armin Hadžić je održao dvije grupne seanse za djecu i mlade s teškoćama u razvoju.
Svi programi su održani uz pridržavanje i poštivanje propisanih epidemioloških mjera.